gtag('config', 'UA-126046734-3');

نکات مهم درباره شارژ کپسول اکسیژن طبی

در این قسمت مایلم راجع به نحوه ی شارژ کپسول اکسیژن طبی و یا شارژ سیلندر اکسیژن طبی بر اساس سفارش مشتری خدمتتون اطلاعاتی را ارائه بدم.شما کپسول اکسیژن طبی یا صنعتی را تهیه کردید و استفاده کردید, خالی شده. سوال بزرگ اینه که چجوری من این کپسول را دوباره شارژ کنم و دوباره استفاده کنم.

روش های مختلفی هست. به طور مثال اگر بیمارستان یا مرکز درمانی باشه با تامین کننده تون که این کار را انجام میده , که ممکن است تامین کننده تون خودش تولید کننده نباشه و به صورت واسطه عمل کنه و یا ممکن است مستقیما با خود تولید کننده در ارتباط باشیم . این سیلندرهای اکسیژن طبی را به دو صورت میتوانید خودتون به سایت خود تولید کننده منتقل کنید و اونجا براتون شارژ بشه و عودت داده بشه و یا طبق قراردادی که با طرف تولید کننده یا شارژ کننده میبندید این سیلندرها را از اونجا جمع آوری میکنن و به سایت شارژ کپسول اکسیژن طبی یا تولید کننده منتقل میکنن و پس از شارژ دوباره اون کپسول های اکسیژن طبی را به شما عودت میدن. یا ممکنه یه روالی ام داشته باشن که بیارن اونجا سیلندرهای اکسیژن طبی را شارژ شده تحویل بدن و سیلندرهای خالی را از شما تحویل بگیرن.

خود من به شخصه روش دوم را به شما پیشنهاد نمیکنم.چرا ؟ به خاطر تنوع کپسول های مختلفی که در بازار وجود داره ,این کار, کار منطقی به نظر نمیاد در حال حاضر. چرا ؟ چون شما سیلندری را گرفتید , فرض بفرمایید کپسول اکسیژن طبی را که نو از بازار تهیه کردید .در چرخه ی مصرف خودتون گذاشتید و به من تولید کننده یا تامین کننده میفرمایید برای من ۵ , ۱۰ یا ۱ عدد سیلندر بیارید , به من تحویل بدین و سیلندر خالی منو بگیرید. این در ظاهر شاید کار خوبی هست و نیاز مارا در اون لحظه برطرف میکنه. ولی پارامترهای خیلی مهم دیگه ای هم این وسط هست که شاید به نظر شما نمیاد.

یکی از پارامترهای مهم این است که شما سیلندری را خریدید که سیلندر روز و تاریخ روز هست , در واقع شما یک سیلندر نو گرفتید و اون تامین کننده یا اون شارژ کننده میاد و یه سیلندر تاریخ قدیمی تر را به شما میده و سیلندر نو شما را میبره با این بهانه که خب سیلندر سیلندره, فرقی هم نداره !

در واقع این وسط یه جوری بازنده , شما مصرف کننده شدید.بنابراین اگر براتون مقدور باشه که سیلندر شارژ شده ی خودتون را تحویل بگیرید به نفعتون هست, مگر اینکه خیلی دقت کنید که همون سیلندری را که شما دارید بهش تحویل میدید با همون مشخصات و همون سال ساخت و همون وضعیت به شما تحویل بده.در این صورت ایرادی نداره.

شما میتونید به طور مثال سیلندر سال ۲۰۱۷ را تحویل بگیرید  , سیلندر خودتون که مال سال ۲۰۱۷ هست را تحویل بدید.با همون مشخصه ایرادی نداره. ولی نه اینکه از شما سیلندر نو را بگیرن  و به شما سیلندر کهنه بدن, این فکر نمیکنم معقول باشه.مگر اینکه بتونید طرف را مجاب کنید که این سیلندر را من از شما امانت گرفتم و شما بعد از شارژ کپسول اکسیژن طبی ,  سیلندر خودم را عودت بدین و سیلندر خودتون را که به من امانت داده شده تحویل بگیرید. این به نظر من منطقی ترین راه و بهترین راه هست. مگر اینکه خودتون قبول بفرمایید که سیلندرتون بره و سیلندر کهنه جایگزینش بشه که طبیعتا هزینه ی بعدش هم خودتون قبول کردید.

شارژ کپسول اکسیژن طبی و نحوه صرفه جویی و مصرف بهینه بیمارستانی

این دفعه روی صحبتم بیشتر با سهام دارها و مالکین عزیز بیمارستان ها و پزشکان و طبیبان عزیز درباره شارژ کپسول اکسیژن طبی هست. بیشتر مایلم راجع به گاز اکسیژنی که در بیمارستان ها استفاده میشه با شما صحبت کنم. شما اساتید بهتر از من میدونید که اکسیژن در بیمارستان ها چه نقشی داره. ولی الان بیشتر مایلم راجع به اکسیژنی که در بیمارستان ها در قسمت های سانترال استفاده میشه باهاتون صحبت کنم .

کپسول های اکسیژن طبی که عمدتا در بیمارستان ها عرضه میشه قاعدتا در سیلندرهای بزرگ ۴۰ لیتری و گاها ۵ لیتری و شاید هم حتی کوچکتر ممکنه در بیمارستان ها استفاده بشه. مشکلی که ما در طی سالیان کاریمون باهاش مواجه بودیم بر طبق تجربه ای که داشتیم این بوده که بیمارستانی به ما مراجعه کرده و گفته من x  مقدار مصرفم هست.حالا چرا من میگم x مقدار؟ برای اینکه یک عدد رند نمیتونم خدمتتون بگم. چون بسته به ساختار بیمارستان , تعداد تخت هاش و تخصصی که اون بیمارستان داره و خدماتی که به بیماران ارائه میده , طبیعتا این مصرف و شارژ کپسول اکسیژن طبی فرق میکنه.

ما بیمارستانی داریم که ممکنه با ۵ تا سیلندر ۴۰ لیتری در روز مصرفش تامین بشه و بیمارستانی داریم که ممکنه با ۱۰۰ تا سیلندر کپسول گاز اکسیٓن ۴۰ لیتری شاید مصرفش تامین نشه. دلیل اینکه من عدد ثابتی را نمیتونم الان خدمتتون عرض کنم به این علت است.

اما مشکلی که ما مواجه شدیم در طی این سال ها با این مساله, این بوده که بیمارستان هنگام مراجعه به ما یه مصرفی را به ما اعلام میکنه و ما هم قاعدتا باید بر مبنای اون مصرفی که به ما اعلام میشه اعلام قیمت کنیم. اما این اعلام قیمت شارژ کپسول اکسیژن طبی از طرف اتحادیه و انجمن صنفی تولید کنندگان گازهای طبی و صنعتی کشور اوایل هر سال بر اساس نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام میکنه قیمت ها را به ما اعلام میکنن و ما هم اون قیمت ها را به بیمارستان های همکار طرف قراردادمون منعکس میکنیم. اینجا دوپارامتر بسیار بسیار مهم در این محاسبه ی قیمت شارژ کپسول اکسیژن طبی وجود داره.

پارامتر اولی که خیلی خیلی مهم هست خلوص گاز اکسیژن هست که بر اسا استاندارد ۳۲۴۰ , استاندارد ملی ایران نباید از ۹۹ درصد کمتر باشه و مینیمم اون ۹۹ درصد هست که قاعدتا تولید کننده های تحت پوشش انجمن و اتحادیه , ملزم به رعایت این خلوص هستن و باید این خلوص را به بیمارستان ها تحویل بدن.

پارامتر مهم دیگه ای که در این مورد مهم هست و در اون نرخ نامه اعلام میشه به ما, فشار شارژ کپسول اکسیژن طبی هست. برای سیلندرهای ۴۰ لیتری که ۱۳۵ بار اعلام میشه و این ۱۳۵ بار هم در کارخونه ها شارژ میشه . منتها همه ی اساتید بهتر از بنده رابطه ی حجم و فشار و دما را میدونن. ما موقعی که سیلندر را تا ۱۳۵ بار شارژ میکنیم, دمای بدنه ی سیلندر حرارتش به شدت بالا میره.

خب طبیعتا وقتی سرد میشه یک افت فشاری را خواهد داشت. این افت فشار معمولا بسته به دمای محیط و فصلی که داره شارژ میشه و خیلی پارامترهای دیگه از  ۱۵ـ ۱۰بار بعضی مواقع هم تا ۲۰ بار ممکنه افت فشاری بر اثر سرد شدن بدنه ی سیلندر و خود سیلندربه وجود بیاید که طبیعی هست.

ولی بیشتر از اون احتمالا اشکال هایی وجود داره که باید چک بشه. ممکنه  اشکالاتی در سیلندر ها باشه و از شیرهای غیر استانداردی استفاده شده باشه و بسیار مسائل دیگه ای ممکنه باشه. به خاطر همین من خواهشم اینه که اگر بیمارستانی مد نظر داره که اکسیژنش را تامین کنه, معمولا تامین کننده ای در هر بیمارستانی این کار را انجام میده که اگر تامین کننده تولید کننده باشه که خب خط مقدم این مطلب هست. ولی اگر از طریق واسطه ای این مطلب انجام پیدا میکنه , واسطه یا خود تولید کننده مایل هست که بیمارستان هرچه بیشتر مصرف کنه. به منفعت فروشنده هست. ولی اگر از یه جای معتبر و مورد اطمینان این شارژ کپسول اکسیژن طبی تهیه بشه طبیعتا به خاطر برند خودش و هم به خاطر سابقه ی کاری و رزومه ی کاری که با سایر بیمارستان ها داره و بسیار راحت قابل دسترس و استعلام هست با چند تا بیمارستان این تامین کننده یا تولید کننده داره کار میکنه.

میتونه خیلی راحت رزومه اش را دربیاره یا حتی استعلام وضعیت اون کارخونه ی تولید کننده و تامین کننده را با استعلام از انجمن صنفی تولید کنندگان گازهای طبی و صنعتی کشور یا اتحادیه میتونید ببینید که آیا اصلا تامین کننده و تولید کننده ی مجازی هست یا خیر .که این خیلی پارامتر مهمی هست. به عقیده ی بنده پارامتر مهم دیگه ای نیز هست .فرض میگیریم بیمارستانی به طور مثال ۲۰ عدد سیلندر در روز قرار است مصرف کند و این ۲۰ سیلندر اگر درست شارژ شده باشه و با خلوص خوب شارژ شده باشه طبیعتا خیلی خوب است و میتواند مصرف شما را به راحتی تامین کند.

ولی مشکلی که ما همیشه به اون برخورد کردیم این بوده که بیمارستان به ما مراجعه میکنه و میگه مثلا ما در روز ۲۰ تا مصرف داریم. ما بر اساس تجربه ای که داریم پیشنهادی که میکنیم این است که شما یک مدت کوتاهی با ما کار کنید , یا حداقل یک ماه کار کنید, احتمال بسیار بسیار زیاد مصرف شما پایین خواهد آمد. نه به این دلیل که خدای نکرده بخواهیم مسئولین سانترال یا اشخاص دیگر در بیمارستان یا ناظرین آنجا را به کم کاری و احمال کاری نسبت بدیم و یا بگیم نظارت کافی ندارن.

این نظارت ها در شارژ کپسول اکسیژن طبی تمام بیمارستان ها داره انجام میشه , ولی صادق باشیم یا هم . یک نفر مسئول سانترال بیمارستان خیلی زرنگ باشه میتونه ۱ سیلندر ۵ سیلندر, ۲ سیلندر به صورت رندوم از سیلندرها را چک کنه و ببینه آیا شارژ کپسول اکسیژن طبی درسته یا نه.ولی من دراکثر بیمارستان ها ندیدم جایی که بتواند خلوص را همانجا کنترل کنه. پس بنابراین بهتره از جاهایی این گاز تهیه بشه که لااقل اون استاندارد را رعایت کنن یا مجوزاشونو ارائه کنن. یا پروانه ی بهره برداریشون , یا سایر مجوزهاشونو درباره شارژ کپسول اکسیژن طبی به شما ارائه کنن.

    همکاری کنید نه با هر کسی که میاد ادعای تامین را انجام میده.به خاطر همین دلایل بوده که وقتی بیمارستانی بوده که من N مقدار مصرف دارم که برای مثال میگم ۲۰ تا ما بهشون پیشنهاد میکنیم که یه مدتی شما با ما همکار کنید به احتمال ۸۰ , ۹۰ درصد , حداقل شما ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر این مصرف , مصرف شما خواهد بود .در ۸۰ , ۹۰ درصد مواقع همین اتفاق افتاده. بعد از مدتی ما دیدیم که مصرفشون اون مصرف اولیه ی اعلامی نبوده و به مراتب کمتر بوده.

    همه چیز درباره کپسول اکسیژن طبی

    در این بخش درباره کپسول اکسیژن طبی یا کپسول گاز اکسیژن طبی یا سیلندر اکسیژن طبی به بحث خواهیم پرداخت. اکسیژن تولید شد ! بالاخره باید در جایی انبار شود، تا بدست مصرف کننده بسه.

    مهمترین وسیله و عام ترین وسیله ای که برای این منظور استفاده میشه کپسول یا سیلندر های مخصوص این کار هست. کپسول های اکسیژن طبی را می توانید در ظرفیت های مختلف تهیه نمایید مانند: کپسول های بزرگ اکسیژن ۴۰ لیتری تا کپسول های کوچک ۱ لیتری. کپسول اکسیژن طبی انواع مختلفی داره اما معمول ترین ظرفیتی که در بیمارستان ها استفاده می شود ۴۰ لیتری یا ۵۰ لیتری هست.

    البته باید این نکته رو هم بدونیم که حمل و نقل سیلندر های اکسیژن طبی تمهیدات و وسایل مخصوصی رو لازم داره. ظرفیت های کوچکتر ۲۰ لیتر هست ،‌۳۰ لیتر و ۱۰ لیتر  و ۵ لیتر هم ست. ولی اون چیزی که بیشتر بیماران در ایران به صورت خانگی و یا به اصطلاح تک نفره استفاده می کنند در کپسول های اکسیژن ۱۰ لیتری هست.

    کپسول های ۱۰ لیتری که عمدتا مصرف خانگی دارند خوشبختانه مدتی هست که در ایران تولید میشن و کیفیت بسیار بسیار خوبی هم دارند که تا قبل از این از خارج از کشور وارد میشد. چند شرکتی فعلا در ایران این کپسول ها رو زیر نظر اداره استاندارد و با مجوز وزارت صنایع تولید می کنن.

    قبلتر این کپسول اکسیژن طبی به دلیل قیمت بسیار بالایی که داشت و تکنولوژی تولیدش هم توی ایران نبود ابتدا از اروپا وارد میشد اما بدلیل قیمت بسیار بالا شیفت شد به سمت چین و الا ن هم که بدلیل مشکلات به وجود اومده بخاطر تحریم ها وارداتش با مشکل برخورده اما خوشبختانه تولید کپسول اکسیژن طبی با کیفیت در ایران هم وجود داره..

    کپسول اکسیژن طبی برای مصارف خانگی

    در این ویدیو مایلم راجع به کپسول اکسیژن طبی که بیشتر مصارف خانگی داره باهاتون صحبت کنم. همونطور که قبلا خدمتتون عرض کردم , اکثر این کپسول ها , کپسول های ۱۰ لیتری هستند که حدود بین ۱۶ ـ ۱۳ کیلو وزن دارند که حمل و نقلش راحت باشه و مشخصه های دیگری که در ویدیوهای قبلی خدمتتون عرض کرده بودم.

    سال ساختش مهم هست که باید روش داشته باشه.وزنشو مشخص داشته باشه.حجمشو باید مشخص داشته باشه و نوع گازی که استفاده شده که طبیعتا اکسیژن هست و رنگ آمیزی اش هم رنگ سفید یکدست هست که با آرم اکسیژن که روش میخوره.

    اما دو پارامتر خیلی مهم در این کپسول ها وجود داره. یکی خلوص گاز هست که به شدت میتواند هم حال شما را خوب کند , هم مصرف گازتون را پایین بیاره.

    پارامتر مهم دیگه فشار شارژ گازی هست که اون سیلندر شارژ شده.استانداردی که اتحادیه و انجمن به کارخونه ها اعلام میکنه حدود ۱۳۵ بار هست که این میتواند از ۱۲۰ تا ۱۳۵ متغیر باشد.کمتر از این قابل قبول نباید باشه.اگر شما کپسول ۱۳۵ باری را داشته باشید با کپسول ۱۲۰ باری نمیشه گفت فرقی نداره ولی فرقش آنچنان محسوس نیست.

    بسته به میزانی که شما دارید مصرف میکنید به طور مثال اگر دکتر برای شما ۳ لیتر در دقیقه را تجویز کرده, شما خیلی راحت میتونید با یک محاسبه ی سرانگشتی بدونید که یک سیلندر چقدرو چند ساعت برای شما میتواند مصرفتان را تامین کند.مثالش را خدمتتون عرض میکنم.چون سیلندر ۱۰ لیتر است, فشار شارژ اگر ۱۳۵ بار باشه شما ۱/۳۵ متر مکعب اکسیژن را در اختیار دارید .

    به عبارتی شما ۱۳۵۰ لیتر گاز را در اختیار دارید.که اگر ۳ لیتر در دقیقه بخواهید از این سیلندر استفاده کنید بر فرض اینکه در ته سیلندر حدود ۱۰ بار ( چون کمتر از ۱۰ بار دیگه رگلاتور برای شما جواب نخواهد داد ). این کپسول اکسیژن طبی در صورت مصرف ۳ لیتر در دقیقه باید عددی بین ۳ لیتر در دقیقه , هر ساعت ۶۰ دقیقه و شما ۱۸۰ لیتر در ساعت میتونید مصرف کنید.پس بنابراین این کپسول اکسیژن طبی باید در بدترین شرایطش یه چیزی بین ۶-۵ ساعت مصرف مداوم شما را تامین کند که اگرخلوص گاز درست باشه احتمالا شما این گاز را هم لازم نخواهید داشت.

    ممکن است شما بتوانید حتی این مصرفتان هم پایینتر بیارید.در نتیجه هم در هزینه ها صرفه جویی میکنید و هم خلوص گازی که در اختیارتون قرار میگیره خلوص گاز استانداردی هست.

     محاسبه میزان اکسیژن باقی مانده در کپسول اکسیژن خانگی

    یکی از مهمترین دغدغه های عزیزانی که از کپسول اکسیژن همراه و یا کپسول اکسیژن خانگی استفاده می کنند محاسبه میزان اکسیژن باقی مانده در کپسول اکسیژن خانگی می باشد . در این قسمت می توانید به راحتی میزان اکسیژن باقی مانده در کپسول را محسابه نمایید .

    برای محاسبه میزان اکسیژن باقی مانده در کپسول کلیک کنید

    توضیح مهم درباره مقدار اکسیژن باقی مانده در کپسول بر اساس محاسبه گر سایت

    لازم به توضیح است که بخاطر اختلاف خواص شیمیایی عناصر مختلف از لحاظ وزن حجمی، چگالی ، وزن مولکولی و … ممکن است محاسبات بر حسب عنصر شیمیایی مورد نظر دقیقا مطابق عدد حاصله نباشد ولی با درصد خیلی پایین محاسبه گر سایت این میزان اکسیژن باقی مانده را برای کاربر معمولی خانگی محاسبه می نماید.

    آیا شارژ کپسول اکسیژن طبی در محل کار درستی ست؟

    من اخیرا در چند جا متوجه شدم اعلام کردند که شارژ را در محل از سیلندر به سیلندر به صورت یک آپشن در اختیار شما قرار میدهند.کار بسیار پسندیده ای است اما طبق قانون ظروف مرتبطه , سیلندری که ۱۳۵قبلا  بار شارژ شده اگر بخواهد به سیلندر خالی شما تزریق بشه مطمئنا دیگه اون ۱۳۵ بار را به شما نخواهد داد.در نتیجه حجم کمتری را خواهید گرفت .

    ممکن است برای ۱ ساعت , ۲ساعت و یا ۵ ساعت کار شما را راه بندازه ولی در مقابل چون زود تمام خواهد شد ممکنه اون مصرفی را که انتظار دارید به شما نده.پس بنابراین دو تا پارامتر خیلی مهم هست . هم فشار گاز شارژ شده که به شما تحویل داده میشه خیلی مهمه و هم خلوص گاز.

    فشار گاز را با مونومتر خودتون میتونید خیلی راحت چک کنید.اگر مونومترتون کالیبره باشه, اگر درست نشون بده , ممکن است درصد خطایی هم داشته باشد.توصیه ی من این است که از جاهای معتبری تهیه بفرمایید.

    خلوص گاز کپسول اکسیژن طبی برای مصارف خانگی

    در این ویدیو میخوام راجع به خلوص گازی که باید در کپسول اکسیژن طبی استفاده بشه خصوصا در منزل صحبت کنم. خلوص هر اکسیژن بنا بر استاندارد ملی ایران که شماره استاندارد ملی ۳۲۴۰ هست و خیلی راحت برای همه قابل دسترس هست و میتونید برید از سایت اداره ی استاندارد اینو دانلود کنید و مطالعه کنید , حداقل تایید شده ۹۹ درصد هست.

    ممکن هست بسته به نیاز شما و بسته به تشخیص پزشک شما این خلوص متغیر باشه. چیزی که بیشتر من مایلم راجع بهش با شما صحبت کنم این است که , شما برای این که بتونید این اکسیژن را استفاده کنید حتما باید یه سری ماسک استفاده بشه, بسته به راحتی که شما میخواهید ازش استفاده کنید انواع ماسک هایی هست , ماسک هایی هستند که میتونن به طور کامل روی صورت و بینی شما قرار بگیره , ماسک هایی هستند که به صورت نازل در داخل بینی شما قرار بگیره , اون دیگه انتخاب شماست.

    توصیه ی من این است که هر باری که دارید اینو استفاده میکنید, اگر یک نفر استفاده میکنه حداکثر چهار یا پنج بار از این ماسک ها استفاده کنه , یا با الکل طبی استریل کنن , به خاطر این که جلوی نفوذ میکروب را بگیرن.

    چون به هر حال هر کسی اکسیژن بهش تجویز میشه بدنش در شرایطی نیست که بتواند اکسیژن خوب را از هوا بگیره .پس بنابراین توصیه ی من این است که هم اکسیژن را با خلوص بالا استفاده بفرمایید, یعنی حداقل خلوص گاز در کپسول اکسیژن طبی که میگیرید ۹۹ درصد باشه و هم وسایلی را که استفاده میکنید بهش دقت داشته باشید که از نظر استریل از نظر مصرف , از نظر جایی که تهیه میکنید از جاهای معتبر و مطمئنی باشه. همینطور پیشنهاد میکنیم کپسول اکسیژن طبی رو هم به دلیل اهمیت بالای نکات ایمنی و همینطور خلوص شارژ از جاهای مطمئن تامین کنید.

    راجع به بالا بودن خلوص گاز در کپسول اکسیژن طبی هم اگر پزشکا به شما میگن به نظر من,  نظر ایشون مقدم تر هست اما به خاطر نشتی های ناخواسته ای که اطراف ماسک اکسیژنی که شما استفاده میکنید وجود داره ,اکسیژن حتی اگر ۹۹ درصد هم به شما برسه به خاطر ترکیبی که اطراف بینی شما و به خاطر نشتی هایی که در ماسک اکسیژن وجود داره , احتمالا بین ۴۰ تا ۵۰ درصد این اکسیژن به شما خواهد رسید.

    مابقی را خود به خود با هوای اطرافی که تنفس میکنید ترکیب خواهد کرد , ولی اگر اکسیژن خلوص پایینتری را استفاده کنید در واقع یه جوری حالت روانی استفاده از اکسیژن را به شما خواهد داد نه اون نقطه ی مقصدی که مد نظرتونه.

    پس بنابراین اگر اکسیژن با خلوص بالایی را استفاده بفرمایید هم از نظر مصرف خودتون حس خواهید کرد که اگر به شما به طور مثال فلو پنج لیتر در دقیقه را پیشنهاد کرده دکترتون که استفاده بکنید , اگر خلوص بالایی را استفاده کنید احتمالا خودتون ترجیح خواهید داد که این فلو را کمتر کنید , مثلا برسونید به چهار لیتر در دقیقه که این خود به خود مصرف یک کپسول اکسیژن طبی را که به طور مثال قراره حدود ۱۰ ساعت جواب بده , خودتون میتونید کنترل بکنید این را . میزان مصرفتون را نسبت به اون اکسیژن بالا ببرید.

    هر آنچه باید درباره ایمنی کپسول اکسیژن بدانید

    در این بخش میخوام راجع به نکات ایمنی کپسول اکسیژن طبی و کپسول ها و سیلندر ها که در قسمت اکسیژن های طبی و بیمارستانی استفاده میشه باهاتون صحبت کنم.

    اکسیژن طبی یا سیلندر اکسیژن طبی یا ظرفی که برای سیلندر اکسیژن طبی استفاده میشه باید یه خصوصیاتی داشته باشه . مشخصات هر سیلندر روی شونه ی سیلندر به عنوان شناسنامه ی سیلندر قید میشه .

    این مشخصه ها به شما اطلاعات خیلی خیلی خوبی میده :

    • در چه سالی ساخته شده و در چه ماهی ساخته شده
    • در کدوم کشور ساخته شده.ساخت کجا هست
    • وزن سیلندر چقدر هست. که تقریبا تا گرم سیلندر هم روی شونه ی سیلندر حک میشه
    • حجم سیلندر در چه حجمی هست.حجم آبی سیلندر چقدر هست
    • فشار کاری این سیلندر چقدر هست
    • فشار تست این سیلندر چقدر هست

    الان فکرمیکنم مطابق استاندارد های جدید یک کد ایزو در کنار سیلندر قید میشه و حتی ضخامت اون ورقی که اون سیلندر باهاش تولید شده روی اون سیلندر قید میشه , و یک سریال نامبری هم هست که شماره ی سریال ساخت کارخونه رو باهاش نشون میده و یک حک تستی در یک گوشه اش به صورت آرمی داره که کدوم شرکت سازنده اینو ساخته و تست کرده صد درصد نام شرکت سازنده هم باید روی شونه ی سیلندر باید قید بشه .

    اگر این مشخصات روی شونه ی سیلندر نباشه , خواهش میکنم به جهت اهمیت بالای رعایت ایمنی کپسول اکسیژن به این سیلندرها زیاد اطمینان نکنید. چون قبل از این در ایران مشاهده شده که سیلندرهایی به صورت غیر ایمن فقط به صورت فرم دادن سیلندر و حتی جوش دادن ته سیلندرها به بازار عرضه شد و متاسفانه صدمات خیلی خیلی زیاد و جبران ناپذیری به وجود آورد.

    باید توجه داشته باشید این سیلندر ها همه به صورت یک تیکه و سیم لس هستن , نه جای جوش روی کپسول اکسیژن باید باشه و نه ضربه , قور شدگی  و یا دفرم بودن سیلندر , هیچ کدوم از اینا نباید روی سیلندر باشه و معمولا شیرهای استانداردی روی سیلندر بسته میشه که این شیرها توسط یک درپوش محافظ که روی سیلندر باید بسته بشه محافظت میشه .

    در صورت سقوط یا افتادن ناگهانی و ضربه های ناگهانی مقاومت خودشو داشته باشه که خدای نکرده هیچ حادثه ی ناگواری برای کسی اتفاق نیفته . نکات ایمنی بیشتر را در ویدیوهای دیگر خدمتتون عرض خواهم کرد.

    خلوص گاز اکسیژن – چقدر واقعی؟

    در این مقاله به تبلیغات غلط درباره خلوص گاز اکسیژن توسط برخی افراد سودجو می پردازیم. در این ویدیو مایلم راجع به بعضی از اطلاعات نادرستی که در برخی جاها مطالعه میکنم و میبینم و به عنوان تبلیغی دارن ازش استفاده میکنن صحبت کنم.برای گاز اکسیژن ما خلوص های بسیار بسیار متفاوتی داریم که بسته به نوع مصرفی که دارن تعریف خواهند شد.به طور مثال اگر من اکسیژن ۹۹ درصد را میخرم A تومن , اکسیژن ۹۹/۵ درصد طبیعتا A تومن نمیتواند باشد. قیمتش بسیار بالاتر خواهد بود .

    به همین روش بریم بالاتر , اگر شما اکسیژنی نیاز دارید که به طور مثال برای برش لیزری لازم دارید , اگر تاکید بر آنالیزش بکنید ( خالص کردن هر چیزی درشیمی ( همه بیشتر از من اطلاع دارن ) تا یک مرحله ای هزینه ی ثابتی داره و ساده تر هست, از یه پروسه ای به بعد بسته به نوع درخواست و انتظاری که از خالص بودن دارید , این هزینه وحشتناک به صورت لگاریتنی بالا خواهد رفت .

    یعنی اگر شما انتظار داشته باشید گاز ۹۹/۵ درصد با گاز۹ /۹۹ درصد یک قیمت باشه و به شما بگن ما این گاز ۹۹/۹ درصد را به شما به طور مثال همون A تومن همون گاز ۹۹/۵ درصد میدیم این به نظر بنده کم لطفی هست. امکان اینکه این کارو بتوانن انجام بدن نمیدونم چند درصد میتواند باشه , ولی اگر راجع به گازی دارن صحبت میکنن و دوست دارن که بفرمایند که این گاز بالاتر از به طور مثال ۹۹/۹ درصد هست , این قیمتش حداقل , حداقل پنج برابر  منطقی گازی خواهد بود که ادعا میشود ۹۹ درصد یا ۹۹/۵ درصد خواهد بود.

    پس بنابراین به این راحتی وقتی راجع به گاز یا خلوص گاز داریم صحبت میکنیم نمیتوانیم هر چی دوست داریم با تبلیغات غلط درباره خلوص گاز اکسیژن ۹۹/۹ را ۹۹/۹۹۹ بگیم

    گاز اکسیژن به طور مثال در خلوص ۹۹/۹۹۹ درصد که اکسیژن ۵ اصطلاحا بهش خواهیم گفت , این در واقع به عنوان گاز مرجع یا گاز کالیبره یا گاز با خلوص بسیار بسیار بالا گفته خواهد شد که هزینه ی تولید این گاز , حتی هزینه ی تامین این گاز خیلی خیلی خیلی گرونتر از حتی اون پنجره هایی هست که خدمتتون عرض کردم. {مراقب تبلیغات غلط درباره خلوص گاز اکسیژن باشید} دلیل این موضوع این هست که ما برای اینکه به این خلوص بتونیم برسیم باید ناخالصی هارو جدا کنیم , ناخالصی هایی که وقتی ما داریم راجع به یک هزارم درصد صحبت میکنیم , یک هزارم درصد احتمالا به اندازه ی تنفس بسیار یا بازدمی که حتی خیلی خیلی کمتر از بازدمی میتونه باشه این ناخالصی که از بازدم تنفسی ما ممکنه داخل اون گاز شده باشه.

    پس بنابراین  آماده سازی سیلندر برای شارژ گاز بالای ۹۹/۹۹۹ درصد, هزینه ی بسیار بسیار بالایی را میطلبه که شما فقط کپسول اکسیژن طبی را برای شارژ اون خلوص آماده کنید , که احتمالا هزینه آماده سازی سیلندر برای شارژ اون گاز  تا جایی که بنده اطلاع دارم به طور مثال گاز ۹۹/۹۹۹ فعلا در ایران تولید نمیشه , اگر کسی ادعایی داره که من دارم گاز ۹۹/۹۹۹ را تولید میکنم و به این راحتی دارن ادعا میکنن , بنده خواهشم اینه که روی این مسئله یه مقدار با دقت بیشتری توجه کنید.

    1
    سوالی هست در خدمتم؟
    سلام. خوش اومدین. در خدمت شما هستم.